Odlingsdagbok – udda och sällsynt

Vanliga tomater, potatis och morot i all ära, men det är rätt roligt att odla lite udda, ovanliga eller andra sorters grönsaker och kryddor. Det kan vara sorter som blir extra stora eller små, har annorlunda färg eller en rolig form. Många gånger blir det en flopp, det finns nog en anledning till att vissa grönsaker normalt inte odlas i Sverige, men bara spänningen att prova och utmana sig själv och klimatet gör det värt att testa. Första utmaningen är att se om det ens gror i krukan, sen ska man få det att växa och slutligen leverera något som är ätbart och gott.

2015-08-14 12.48.37
Den stora gröna kulan är Gul vattenmelon ‘Janosik’. Väntan var lång. Smak; nästan ingenting med en liten touch av gurka.

Vissa grödor behöver inte vara särskilt udda eller exotiska utan mer svåra att få tag på frön ifrån. Exempelvis har det varit helt omöjligt att få tag på gråsockerärten som heter ‘Lokförare Bergfälts Jätteärt’ som kan ge upp emot 20 cm långa baljor. I år har jag äntligen lyckats få tag på frön genom en privat säljare och jag förväntar mig att de ska vara lika lättodlade som vanliga sockerärtor. Men det är ändå en utmaning eftersom fröna var hutlöst dyra. De finns annars på bl.a Impecta men är ”alltid” slutsålda.

Skärmavbild 2019-03-10 kl. 19.41.30Bland mina misslyckade försök finns den gula vattenmelonen ‘Janosik’ på bild ovan. Men även jordmandel är en mindre lyckad bekantskap. Efter en lång varm sommar 2018 då jag odlade dem i en stor kruka förväntade jag mig en härlig skörd av goda jordmandlar som enligt fröpåsen från Impecta skulle ge mig små ätliga knölar med söt och nötig smak. Jag bar in krukan när det blev frost ute och vände den upp och er. Skörden var minimal, jag fick verkligen leta i jorden efter de pyttesmå knölarna som var hopplösa att skala och smaken var obeskrivbart äcklig.

Sorter som odlas 2019

Skärmavbild 2019-03-10 kl. 19.37.52Kiwano
I år försöker jag mig på att odla Kiwano igen. Odlade den för många år sen genom frön som jag pillade ur en köpt frukt och jag fick fina taggiga frukter som smakade lite syrligt som krusbär. I år har jag köpt frö från Impecta och hoppas den kan fylla upp lite tomrum i växthuset.

10 mars: sådde 3 frön i varsin kruka
27 mars: bara 1 kommit upp.
1 april: Sått 4 frön till.
19 april: Inga frön kom upp.

2015-06-24 21.04.59
Basilika ‘Lettuce Leaf’

Basilika ‘Lettuce Leaf’
Det är inte så udda att odla basilika men sorten ‘Lettuce Leaf’ som jag odlat någon gång tidigare får enormt stora blad. Med rätt gödning kan de bli lika stora som handflatan och smakar riktigt gott. Går att använda för att göra dolmades eller ha som serveringsskålar till finhackad sallad. Bladet på bilden var långt ifrån de största som jag fått. Basilika är lättodlad och det viktigaste är att inte täcka fröna alls när man sår eftersom de är ljusgroende. Frön är köpta på Sneckenströms Ekohandel.

10 mars: sått två krukor.

img_3758
2 mars – 12 dagar

Långböna ‘Red Noodle’
Kallas också sparrisböna och kan få en halvmeter långa smala bönor som ska smaka delikat. Förmodligen kommer jag tycka att den bara smakar vanlig böna, men eftersom den kan bli så lång och dessutom är vackert röd känns det roligt att prova i år. Den lär vara svår att få bönor på och den tar väldigt lång tid på sig att sätta frukt. Därför är det smart att förodla den inne ganska tidigt. Frön har jag köpt på Impecta.

18 feb: sått 4 bönor och alla kom upp inom en vecka
25 mars: omplanterade i större krukor
15 april: bönorna klarade inte av flytten ut till växthuset, trots värmefläkt på natten. Det har inte varit minus i växthuset men troligtvis blev det för blötkallt i de större krukorna för plantorna. När jag tömde ur dem fanns knappt något rotsystem alls. 

Jättepumpa ‘Dills Atlantic Giant’
För mig en fullständigt onödig sort att odla eftersom jag inte kommer att äta av den. Jag ska odla den bara för att den blir så stor och jag är imponerad av växtkraften hos den. Jag har fått tag på frö av en pumpa som odlats av Robin Persson och som vägde 338 kg. Den kom på andra plats i pumpatävlingen på Öland 2018, vinnarpumpan vägde hela 542 kg. Robin har beställt sina frön från Kanada. Det är skillnad genetiskt på dessa frön och de man kan köpa i fröpåsar i butiken som ger betydligt mindre pumpor, så jag har stora förväntningar. Här är en youtube-film om hur han odlar pumpor. Än så länge ligger mina frön i lådan och väntar.

Listan uppdateras vartefter.

2 reaktioner på ”Odlingsdagbok – udda och sällsynt

  1. Kul – ”salladsbasilika” är en favorit även hos mig. Jag har inget växthus, men basilikor trivs bra inne i ett ljust fönster. Utomhus är jag väldigt förtjust i min ostronört, som dessutom är perenn. En del avskyr smaken som verkligen är ostronlik, men jag svårgillar den. Annars är plantan vacker och får söta små blå blommor.

    Gilla

Lämna en kommentar