Det blev uppmärksammat och gav resultat! Mitt tidigare blogginlägg om undermålig kvalitet av växter på ett Bauhausvaruhus beskrev växter av så dålig kvalitet att de inte borde fått finnas i butik. Det var allt ifrån löss till mjöldagg och döda växter som fortfarande stod ute till försäljning. Jag som själv brukar handla med växter och köpa in större partier till kund har kunskap om vilka regler som finns inom branschen och blev extra besviken när jag såg att även E-plantor och växter inom konceptet ”Min Egen Trädgård” var hemskt eftersatta i skötseln i den butik jag besökte.
Därför tog jag direkt kontakt med verksamhetsledaren Gunnel Holm på E-planta ekonomisk förening i Helsingborg. Via mail har vi nu haft kontakt ett flertal gånger och de tog allvarligt på saken från början och jag fick detta svar från henne:
” Vi ser allvarligt på att E-märkta trädgårdsväxter förekommer i sådana här negativa sammanhang. Det drar ner den goda resumé som E-planta har som kvalitetsmärkning och varumärke sedan lång tid ute hos användare och konsumenter.”
Det kan jag verkligen hålla med om, att det drar ner den goda resumén. Jag som trädgårdsdesigner pratar ofta med mina kunder om att välja E-märkta växter så långt det går. Jag talar mig varm för god kvalitet, friska växter och att de är svenskproducerade. Om sen min kund går till en butik och får med sig en ”skitplanta” hem som blivit felbehandlad i butik, då är förtroendet för både mig, odlaren och alla runt omkring som bortblåst. Nej, begreppet E-planta är verkligen något som vi måste vara rädda om. Det är ”lätt” att bygga upp ett gott varumärke, men det är ännu lättare att stjälpa det. Om E-planta börjar förknippas med dålig kvalitet, då är vi nog lite illa ute i branschen. Då finns risken att det börjar flöda in växter från utlandet som kan tänkas ha en mängd olika brister, och så får det INTE bli.
E-planta har tagit kontakt med inköpsansvariga för Bauhaus växter (vilka inte är Bauhaus själva utan ett företag som heter Noviflora) och svaret från dem lyder:
”I have informed our CEO and all the store managers regarding this ”blogg” and that it is totally unacceptable to leave the department this way under high-season! Everyone has taken it very seriously and it will not happen again”.
Så bra känner jag! Kommer det bli någon skillnad? Inte bara när det gäller kvaliteten på växterna utan också hur informationen kring växterna sker. Det saknades ju mycket information om både namn, ursprung och skötsel.
Så nu är det upp till oss konsumenter att hålla lite extra koll på hur det efterlevs. För om vi inte säger till så kommer det här ju fortsätta. Det är inte meningen att vi ska föra krig eller hänga ut företag, men vi som köper växter och är konsumenter måste också våga ställa krav. Och det handlar till stor del om att vi som kan det här med växter måste hjälpa till eftersom de som är nybörjare eller saknar kunskapen inte kan/vet hur det egentligen ska vara. Och det gäller inte bara ovan nämnda företag. Det gäller alla som säljer växter. Ifrågasätt! Våga föra en dialog!
Men… Tänk på att växter ser olika ut under säsong. Det är snart höst och många växter är naturligt på sluttampen och kan se ledsna ut av den saken. Men det får inte förekomma avbrutna grenar, skadedjur eller sjukdomar, rotsnurr eller annat. Vill du läsa mer om regler av växtkvalitet kan du läsa här. Du ska heller inte döma växter som står på REA. Det finns en anledning till att de säljs ut billigt och så klart kan du göra stora fynd. Men… växter med skadedjur och sjukdomar passar bäst i sopcontainern bakom butiken.
Förresten… Bauhaus själva har inte hört av sig. Det hade jag nog inte räknat med heller.