Välj rätt beskärningsverktyg!

Dags att beskära träd? Har du rätt verktyg? Här får du tips om vad du kan tänka på när du letar beskärningsverktyg.

Jag har sett de som beskurit fruktträd med fogsvans och billig sekatör av den sorten som i alla fall förr skickades ut som premie när man prenumererade på en trädgårdstidning. Typ en billig sekatör med blommönster eller gullig färg på handtagen och glappande käft eller en med trestegsfunktion som liksom klämmer och mosar av grenarna snarare än att klippa av dem. Jag ser också ibland de som ”beskär” träd med motorsåg och då reser sig håren på mig. Jag vill inte påstå att det inte går att använda den här typen av beskärningsverktyg men jag vill nog framhålla att resultatet blir bättre om man investerar i verktyg med kvalitet avsedda för ändamålet.

Jag vet att många upplever det som en djungel med verktyg och man drar sig för att köpa nytt. Hur vet man vad som är bra och inte? Hur ska man tänka? Måste man betala dyrt?

Om vi börjar med vad man INTE ska använda utöver motorsåg och fogsvans så glöm bort alla typer av sekatörer som inte ser ut som en papegojnäbb. Sekatören ska ha ett väl slipat skär som klipper av grenen. Om du har en sekatör som har en platt underdel i gapet (kallas fast mothåll) och en klippande överdel som landar mot den platta delen (det här var aningen svårt att beskriva…) så ska du gömma den långt in i garaget. Önskar att jag hade en bild på en sån sekatör att visa men eftersom jag inte har den här typen av verktyg i min låda så kan jag inte det. Du kan googla ”Sekatör fast mothåll” så kommer det upp bilder.

Skäret på en bra sekatör ska gå förbi underdelen precis som en sax. Det är bra om du kan byta skär eller åtminstone slipa det regelbundet eftersom en sekatör ska vara vass som sjutton. Alltså, ”engångssekatörer” med icke utbytbara blad med lite sämre stål som inte går att slipa kan vara bra en kort period, sen måste du köpa en helt ny. Det är inte ekonomiskt och miljövänligt försvarbart i längden. En slö sekatör skadar ofta barken och mosar grenen lite. Det vill vi inte. Dessutom blir du mycket tröttare i handen av en slö sekatör. Optimalt ska det kännas som att klippa i smör. Kolla efter en sekatör med smitt hårdkromat eller härdat stål i skärbladet, det brukar ge en mycket vass egg som också går att slipa många gånger framöver.

foto-2017-03-03-16-11-58
Min favorit! En sekatör från ARS som är i stort behov av ett bad.

Sekatören ovan har blivit min absoluta favorit av flera anledningar, förutom att den verkar ha grymt bra kvalitet  är den liten och nätt. Nackdelen är att den ibland försvinner, så liten är den. Den försvinner där nere i fickan, den försvinner i långgräset och den försvinner faktiskt lite både nu och då. Fast det kanske jag inte kan beskylla den för allena. Jag borde nog skaffa senilsnöre eller ha bättre koll på var jag lägger saker. Fördelen med den här sekatören är att den har en låsspärr ovanpå som är lätt att låsa med tummen (den lilla silvriga pluppen framför min tumme). Man behöver inte byta grepp med handen. Sen är det bara att klämma ihop handtaget så öppnar den sig igen! Min förra sekatör hade en spärr på sidan som både låste och låste upp sekatören och det tog någon halv sekund extra. Den kunde också låsa sig själv ibland utan mitt samtycke, vilket kunde vara lite irriterande. Men när man beskär träd blir det rätt många halva sekunder efter en dag i trädet. Jag har också lånat en sekatör med en typ av hasp längst ut på handtagen, den nöps och revs rätt bra kan jag säga. Det måste också vara avstånd mellan handtagen när sekatören är stängd. Tänk dig det där köttiga partiet som du har nedanför tummen och lillfingret på handen, när det kommer i kläm mellan sekatörens handtag och kanske också en hasp precis när du tar i och klipper av en stor gren. Smärtan, den går knappt att beskriva.

Det gäller att du skaffar en sekatör som passar din storlek på hand. Vi tjejer har ofta lite mindre handstorlek och det är inte kul om man måste använda tvåhandsfattning på sekatören för att nå båda handtagen på grund av att den öppnar sig för mycket. Är du en rejäl man med stora nävar så grattis, du kan köpa dig en stor sekatör och därmed kunna klippa grövre grenar. Om du går på mässor så prova dig fram hos olika försäljare tills du känner att sekatören ligger bra i handen. Det är värt mycket mer än att bara stirra sig blind på priset. Har du problem med exempelvis handleder finns det ergonomiska verktyg med till exempel rullhandtag som till viss del också förhindrar blåsor i händerna. Vissa älskar dem medan jag har lite svårt att komma underfund med dem. Dessutom använder jag alltid handskar när jag beskär så det uppstår sällan vattenblåsor för mig. Det finns också sekatörer speciellt för vänsterhänta vilket måste kännas fantastiskt för dem som har det behovet.

foto-2017-03-03-16-13-14
Hopfällbar beskärningssåg med gummiklätt handtag från ARS.

Jag har en regel som är: det som inte går att klippa utan att jag behöver ta i så att jag blir blå i ansiktet sågar jag bort. Eller nästan i alla fall, jag använder sågen ganska mycket för att det i många fall är enklare. En beskärningssåg är en väldigt praktisk liten sak som underlättar arbetet enormt. Jag föredrar den sorten som går att fälla ihop, har gummihandtag så att jag inte glider och sätter in sågen i armen eller handen (been there, done that och det är brutalt obehagligt och såret blir ganska rejält, köttigt och svårläkt) och som sågar när jag drar den emot mig. Det sparar jag väldigt mycket kraft och energi på. Det ska också finnas ett stopp längst ner på skaftet, en böj, som hjälper till när man drar så att handen inte glider av skaftet helt. Det kan vara lite svårt att se på bilden ovan men syns under mitt lillfinger.

Det är många som har en sån här typ av såg som kämpar som sjutton med att ta i när de trycker den ifrån sig, precis som om man sågar med en vanlig fogsvans, men då gör man fel. Sågen ska lätt tryckas bortåt och så kan man ta i när man drar den emot sig för det är då sågtänderna jobbar. Går det ändå trögt efter ett par drag kan du behöva rengöra sågen från sågspån. Det viktigaste för mig som alltid har redskapen i fickorna när jag jobbar är att stängningsmekanismen på sågen, när den är hopfälld, inte öppnar sig. Det har hänt i min byxficka med en tidigare såg att den öppnade sig, inte bara en gång utan flera, och det är inte kul. Dels för att sågtänderna är väldigt vassa att få i låret och dels för att sågen äter tyg och sätter sig fast där nere i fickan och är helt omöjlig att få upp. Vilket kan upplevas obehagligt eftersom den rivs ordentligt under processen som pågår när man försöker lirka upp sågen igen.

Till verktygslådan kan man nästan räkna stegen också. Utan den blir det svårt att nå grenarna om det inte är ett sånt där fantastiskt gammalt bra klätterträd. Annars finns det både stångsekatörer och stångsågar, men då ska man vara medveten om att arbetet oftast  inte blir så precist och bra som önskvärt. För en vanlig villaägare kan det kännas överkurs att skaffa dessa ofta lite dyrare verktyg. Ställ fram stegen istället och ropa på gumman eller gubben så att hon kommer ut och håller i den om det känns ostadigt.

Behöver man några fler verktyg då? Nej, egentligen inte. En liten vass fickkniv kan vara bra att ha om det blir lite fransigt efter att man sågat bort en gren. Då kan man finputsa snittytan. Dock brukar det inte behövas om man har en bra såg med vassa tänder. Det finns tvåhandssekatörer med långa skaft och moment för grövre grenar men den använder jag inte utan jobbar hellre med min såg. De här tvåhandssekatörerna är däremot fantastiskt bra när man klipper och gallrar i buskar.

Vi som jobbar med trädbeskärning professionellt hittar ofta våra verktyg på andra ställen än i vanliga butiker. Här är en länk till generalagenten av verktyg från Japanska ARS som även du som privatperson kan handla ifrån: www.nakaya.se. Schweiziska märket Felco och sekatören Felco 6 som passar mindre händer (finns också i större storlekar och i olika varianter) är också något som många proffs använder. Det finns också reservdelar till dem om det skulle behövas framöver.

skarmavbild-2017-03-06-kl-10-08-17
Det räcker med den lilla påsen längst fram!

Till det här kapitlet hör också att vårda sina verktyg och rengöra dem. Rengöring görs mellan varje träd om man är osäker. Växtsaft som hamnar på skärbladet tillsammans med svampsporer och virus smittar lätt vidare till nästa träd. Om man ska beskära träd hos andra känns det livsviktigt att vara noga med rengöring av verktygen. Jag vill inte vara den som smittar en kunds träd med någon sjukdom! Jag köper Virkon S på Granngården för att desinficera mina verktyg. Det är ett pulver som blandas ut i vatten och som i vanliga fall används för att desinficera djurstallar. Det verkar effektivt mot virus, mykoplasma, bakterier, svampar och sporer och till och med mot rabies!

 

 

 

4 reaktioner på ”Välj rätt beskärningsverktyg!

    1. bjorktorpstradgard

      Tack snälla! Det kommer bli några ytterligare inlägg om just beskärning framöver. Om du klickar på ”Följ denna blogg” så missar du inget.

      Gilla

Lämna en kommentar